DOŁĄCZ DO PORTALU

Bullying w szkole – jak rozpoznać i pomóc dziecku?

Dziecko, które nagle przestaje chcieć chodzić do szkoły, skarży się na bóle brzucha lub staje się wycofane, może próbować powiedzieć nam coś ważnego – że doświadcza bullyingu. Zjawisko bullyingu, czyli uporczywej przemocy ze strony rówieśników, wciąż pozostaje poważnym, choć często bagatelizowanym problemem w polskich szkołach. Czym dokładnie jest bullying? Jakie są jego formy, skutki i jak wspierać dziecko, które padło ofiarą szkolnej przemocy?
bullying w szkole

Bullying – co to znaczy?

Bullying to powtarzające się, celowe działania jednej lub kilku osób, które mają na celu skrzywdzenie drugiej osoby – psychicznie, fizycznie lub społecznie. W odróżnieniu od jednorazowego konfliktu, bullying w szkole cechuje się przewagą sił – ofiara jest bezbronna wobec sprawców.

W praktyce bullying może przybierać różne formy: od przezywania, szantażowania i rozsiewania plotek, przez popychanie czy szarpanie, aż po obraźliwe wiadomości wysyłane online. Coraz częściej doświadczają go nawet najmłodsi uczniowie. Przemoc rówieśnicza staje się tym samym zagrożeniem nie tylko dla ich zdrowia psychicznego, ale i rozwoju społecznego.

Formy bullyingu w szkole

Bullying może przyjmować różne oblicza – i nie zawsze ma formę jawnej przemocy fizycznej. Czasem przejawia się w powtarzającym się prześladowaniu, które pozornie może wyglądać jak „żarty” między rówieśnikami, a w rzeczywistości pozostawia trwałe ślady w psychice dziecka.

Wyróżniamy kilka głównych form bullyingu:

  • Fizyczny – to najbardziej oczywista postać przemocy. Obejmuje m.in. popychanie, kopanie, szarpanie, niszczenie mienia lub zamykanie dziecka w pomieszczeniu. Warto jednak pamiętać, że nawet jednorazowy akt fizycznej agresji, jeśli jest celowy i narusza godność drugiej osoby, może być początkiem poważniejszego problemu.
  • Słowny – przezywanie, grożenie, rozpowszechnianie obraźliwych wiadomości, szantażowanie czy publiczne poniżanie to działania, które mogą zniszczyć poczucie własnej wartości dziecka i wywołać silne reakcje emocjonalne. Niejednokrotnie są one trudniejsze do uchwycenia przez dorosłych, bo nie zostawiają „namacalnych” śladów.
  • Relacyjny (społeczny) – polega na wykluczaniu dziecka z grupy, ignorowaniu go, rozsiewaniu plotek lub przekonywaniu innych, by zerwali z nim kontakt. To forma nękania, która wpływa na utratę przynależności do klasy czy środowiska rówieśniczego. Dzieci poddane takiej formie bullyingu mogą całkowicie zamknąć się w sobie i unikać wszelkich relacji.
  • Cyberbullying – to bullying przeniesiony do świata wirtualnego. Może obejmować m.in. publikowanie obraźliwych komentarzy, zdjęć, stałe monitorowanie aktywności ofiary w mediach społecznościowych, czy wysyłanie wiadomości pełnych wyzwisk i upokorzeń. Choć odbywa się online, jego wpływ na emocje i zachowanie uczniów bywa równie dotkliwy jak w świecie rzeczywistym.

W każdej z tych form wspólnym mianownikiem jest intencjonalność, powtarzające się działania i wyraźna przewaga nad ofiarą. Bullying może dotyczyć różnych rodzajów zachowań – od bezpośredniej agresji po subtelne formy przemocy emocjonalnej. Dlatego tak istotne jest, aby nauczyciele, psycholodzy szkolni i rodzice reagowali już na pierwsze sygnały, zanim nękanie stanie się stałym elementem funkcjonowania w grupie.

ofiara bullyingu w szkole

Jak rozpoznać, że twojemu dziecku dzieje się krzywda?

Rodzice często nie dowiadują się od razu, że ich dziecko jest ofiarą szkolnej przemocy. Dzieci czują wstyd, boją się odwetu albo nie chcą martwić dorosłych. Istnieją jednak sygnały, które powinny wzbudzić czujność.

Zaniepokoić mogą m.in.:

  • spadek wyników w nauce,
  • bóle brzucha, bóle głowy bez wyraźnej przyczyny,
  • niechęć do szkoły lub unikanie kontaktu z rówieśnikami,
  • trudności ze snem, drażliwość, apatia,
  • nagłe zmiany w zachowaniu – np. wybuchy agresji lub wycofanie,
  • ukrywanie śladów przemocy – siniaków, zniszczonych ubrań.

Warto zwracać uwagę również na zmiany w poczuciu własnej wartości dziecka – jeśli zaczyna mówić o sobie w negatywny sposób, wycofuje się z kontaktów lub zamyka w sobie, to może to być sygnał, że padło ofiarą bullyingu.

bullying w szkole przemoc rówieśnicza

Konsekwencje bullyingu – dla ofiar i sprawców

Konsekwencje bullyingu bywają długofalowe. Dzieci, które są ofiarami przemocy rówieśniczej, mogą cierpieć na zaburzenia odżywiania, depresję, mieć myśli samobójcze, a także trudności w budowaniu zdrowych relacji w przyszłości.

Z drugiej strony, sprawcą bullyingu często zostaje młodzież, która sama doświadcza trudności emocjonalnych lub pochodzi z środowiska, w którym przemoc jest normą. Jeśli nie otrzymają wsparcia, mogą rozwijać zaburzenia zachowania, a nawet popaść w konflikt z prawem.

Nie wolno też zapominać o konsekwencjach dla społeczności szkolnej – przemoc w szkole wpływa na atmosferę w klasie, zwiększa lęk u uczniów i pogarsza relacje między nimi a nauczycielami.

Bullying w szkole – konsekwencje prawne

Polskie prawo nie zawiera osobnej kategorii dla bullyingu, ale wiele form przemocy rówieśniczej jest już ujętych w przepisach. Mowa tu m.in. o znęcaniu się psychicznym, groźbach karalnych, naruszeniu nietykalności cielesnej czy niszczeniu mienia.

Zgodnie z prawem oświatowym, szkoła ma obowiązek zapewnić uczniom bezpieczne warunki do nauki. Gdy dziecko staje się ofiarą szkolnej przemocy, szkoła nie może pozostać bierna – musi wdrożyć odpowiednie procedury i poinformować pedagoga szkolnego. W skrajnych przypadkach interweniować może również sąd rodzinny lub policja.

Jak reagować na bullying?

Reagowanie na bullying to obowiązek każdego dorosłego – nie tylko rodziców, ale i nauczycieli, psychologów, a także instytucji szkolnych. Brak reakcji wzmacnia przekaz, że przemoc – również ta słowna czy relacyjna – jest akceptowana. Tymczasem każde dziecko ma prawo czuć się w szkole bezpiecznie.

Działania warto dostosować do rodzaju bullyingu. W przypadku bullyingu fizycznego, jak szarpanie, popychanie czy bicie, konieczne jest natychmiastowe powiadomienie szkoły i zabezpieczenie dziecka. Ale także ignorowanie, wyśmiewanie, rozsiewanie plotek czy prześladowanie w sieci wymagają zdecydowanej reakcji – bo niosą za sobą równie dotkliwe skutki.

Dobrze jest porozmawiać z psychologiem lub pedagogiem szkolnym, który może ocenić sytuację, wesprzeć ucznia i zaproponować odpowiednie działania wobec grupy rówieśniczej. Warto również rozważyć indywidualne wsparcie psychologiczne – szczególnie jeśli bullying miał długotrwały charakter lub wywołał u dziecka objawy depresji, lęku, trudności w nauce czy problemy w relacjach z innymi.

Reakcja dorosłych powinna obejmować nie tylko ochronę ofiary, ale też próbę zrozumienia samych sprawców – co nie oznacza usprawiedliwiania przemocy. Niejednokrotnie młodzież stosująca bullying mierzy się z własnymi trudnościami emocjonalnymi, problemami w rodzinie lub wcześniejszymi doświadczeniami krzywdy. Ich zachowaniu trzeba przeciwdziałać, ale nie można zapominać, że są również częścią szkolnej społeczności, z którą trzeba budować zdrowe relacje.

Reagując na bullying, szkoła nie tylko rozwiązuje aktualny problem – ale wpływa też na przyszłość dzieci. Pokazuje, że przemoc – bez względu na formę – nie ma związku z siłą, popularnością czy „żartami”. Daje jasny komunikat: każda forma agresji wobec drugiej osoby, nawet ta subtelna, jest naruszeniem granic.

przemoc rówieśnicza bullying fizyczny

Rola szkoły i nauczycieli

Nauczyciele i wychowawcy odgrywają kluczową rolę w przeciwdziałaniu bullyingowi. To oni mogą jako pierwsi zauważyć zmianę w zachowaniu ucznia, spadek zaangażowania w nauce, wycofanie z grupy czy unikanie kontaktu z innymi.

W każdej szkole powinny funkcjonować procedury reagowania na przemoc – zarówno wobec ofiar, jak i sprawców. Niezwykle istotne są też działania profilaktyczne: szkolenia, warsztaty dla uczniów i nauczycieli, a także promowanie zdrowych relacji i budowanie bezpiecznej atmosfery w klasie.

Zgodnie z podstawą badań prowadzonych w polskich szkołach, dzieci i młodzież często nie wiedzą, do kogo zwrócić się z prośbą o pomoc. Dlatego to dorośli – nauczyciele, psycholodzy, pedagodzy – muszą być czujni i otwarci na rozmowę.

Zakończenie

Bullying to poważny problem, który nie znika sam. Wymaga reakcji, empatii i działania – ze strony rodziców, nauczycieli i całej społeczności szkolnej. Jeśli zauważasz u swojego dziecka objawy mogące świadczyć o tym, że padło ofiarą szkolnej przemocy, nie czekaj.

Czy któreś z opisanych zachowań brzmi znajomo? Jeśli masz wątpliwości lub potrzebujesz pomocy w trudnych sytuacjach, warto skonsultować się z Zaufanym Psychologiem. To pierwszy krok do ochrony dziecka przed długofalowymi skutkami przemocy rówieśniczej.

Dodaj komentarz

Inne artykuły z naszej strony

W tym oraz w innych problemach, które Cię dotykają pomogą psycholodzy, którzy są dla Ciebie dostępni. Znajdź swojego Zaufanego Psychologa:

error: Treści są chronione